MAA Takaful Bhd - Agensi Ikhwan ... Perunding Kewangan Anda

MAA Takaful Bhd - Agensi Ikhwan ... Perunding Takaful Anda ... Takaful Keluarga - Takaful Kesihatan - Takaful Am

Selasa, Oktober 18, 2011

Pencarum KWSP Usah Lengah Namakan Waris


KUALA LUMPUR: Semua ahli Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) khususnya mereka yang mempunyai sekurang-kurangnya RM3,000 dalam simpanan perlu menamakan waris simpanan mereka.

KWSP berkata, tanpa penamaan, keluarga atau waris terdekat pencarum yang meninggal dunia terpaksa melalui proses sukar dan memakan masa untuk menuntut simpanan ahli.

“Ahli yang mempunyai sekurang-kurangnya RM3,000 dalam simpanan KWSP dan belum membuat penamaan waris harus menyahut seruan ini segera. “Amaun ini cukup besar untuk disalurkan kepada tanggungan mereka,” kata Pengurus Besar Perhubungan Awam KWSP, Nik Affendi Jaafar dalam kenyataan di sini, semalam.

Katanya, proses penamaan waris hanya mengambil masa beberapa minit di mana ahli hanya perlu mengisi Borang KWSP 4 dan menyerahkan kepada cawangan KWSP terdekat.

Menurutnya, penamaan KWSP mengatasi wasiat bertulis dan bagi ahli beragama Islam yang mempunyai penamaan, penama bertindak sebagai pentadbir yang bertanggungjawab mengagihkan simpanan itu mengikut hukum faraid. - Bernama

Sumber: Harian Metro